Typy zadního zavěšení

Jaké typy zadního zavěšení známe a které je nejvhodnější

 

Většinou příliš nevěnujeme pozornost tomu, co je skryto pod kapotou a přímo pod vozem, pokud nejde zrovna o obrubník nebo patník. Odpružení, stejně jako ostatní komponenty automobilu, musí stále bezchybně fungovat, a to i na dobré a rovné silnici.

Závislé zavěšení
Nezávislé zavěšení
McPherson
Dvou a víceúčelové zavěšení
Semizávislé zavěšení

Zadní torzní náprava jako semi-závislé zavěšení

Během let bylo vyvinuto a používáno několik typů zadního zavěšení. Všechny pro stejný účel koordinace zadních kol a zabránění nevhodných reakcí vozu v závislosti na terénu. Obvykle jsou preferována dvě řešení, polo-závislá zadní torzní náprava a nezávislé zavěšení. Jak fungují a jak se od sebe liší? Máme je zvažovat při výběru automobilu? Nejprve se pojďme podívat na jednotlivé druhy.

ZÁVISLÉ ZAVĚŠENÍ

U tohoto typu zavěšení jsou kola navzájem spojena. Znamená to, že jejich pohyb je na sobě závislý. Jedná se o nejjednodušší, nejstarší a nejlevnější typ odpružení. V současné době nachází uplatnění pouze u nákladních vozidel a zemědělské techniky.

NEZÁVISLÉ ZAVĚŠENÍ

Umožňuje otáčení kol nezávisle na sobě, přestože jsou stále spojena. Tato koncepce vyžadovala mnohem komplikovanější konstrukci. Koncept nezávislého zavěšení se samozřejmě jeví jako lepší nápad. Pohyb každého kola je izolován – nezávisle na druhém. Inženýři tento problém vyřešili různými způsoby. Nejznámější z nich je McPherson.

MCPHERSON

Jako jedna z jednodušších, a tedy levnějších, nezávislých možností odpružení, vzpěra McPherson získala široké uplatnění již ve čtyřicátých letech minulého století. Ve srovnání se systémem torzní tyče je vzpěra McPherson větší a dražší. Nabízí omezené možnosti ovládání, izolace a nastavení. Obecně platí, že starý systém McPherson se používal na levnější modely, zejména ty, které byly navrženy pro nenáročnou jízdu. U některých vozů bylo zavěšení McPherson použito pouze na přední nápravu.

DVOJITÉ A VÍCEÚČELOVÉ ZAVĚŠENÍ

Systémy s vícenásobným a dvojitým zavěšením jsou svatým grálem mezi závěsnými konstrukcemi. Umožňují dosáhnout agilního ovládání bez snížení kvality jízdy. Jsou však dražší a konstrukčně složitější.

První i druhé řešení je dostačující. Systém víceúčelového zavěšení poskytuje větší možnosti nastavení. Samozřejmě nic zdarma. Nezávislé systémy s mnoha spoji jsou dražší a složitější. Zabírají také více místa než jednodušší a lehčí torzní tyče. Pokud je váš nový vůz vybaven tímto typem odpružení, vstupujete do prémiové třídy.

SEMI-ZÁVISLÉ ZAVĚŠENÍ (Náprava s vlečenými rameny a torzní tyčí )

Náprava s vlečeným rameny a torzní tyčí je konstrukce zadní nápravy automobilu, založená na velkém prvku ve tvaru H. Přední část je spojena se skeletem vozu uložením v pružných čepech, zadní část nese jednotlivá kola na každé straně vozidla. Příčná tyč spojuje dohromady vlečená ramena a plní funkci stabilizátoru tím, že je kroucena vzájemným pohybem ramen vůči sobě.

Vinutá pružina je obvykle umístěna vedle kola nebo za ním. Často je tlumič pérování umístěn souose s pružinou, do jednoho celku. Toto umístění poskytuje velmi vysoký pohybový poměr v porovnání s většinou typů náprav, což znamená dobré funkční vlastnosti a nízkou hmotnost.

Zadní torzní náprava je relativně levná, snadno se vyrábí, instaluje a udržuje, ale nenabízí stejnou svobodu, pohodlí, obratnost a stabilitu jako nezávislé systémy. Protože torzní tyče nabízejí menší izolaci než nezávislé systémy, mohou způsobit více hluku a vibrací přenášených na tělo. Pokud vaše požadavky na pohodlí a stabilitu překročí to, co zadní torzní náprava nabízí, řešením bude nezávislé zavěšení. Než to však uděláte, přemýšlejte o tom, zda li to stojí za investici navíc.

Nákupní košík
Přejít nahoru