Domů » Blog » Proč váš automobil “táhne do stran”

Proč váš automobil “táhne do stran”

Odchylka od zvoleného směru jízdy, která je hovorově označována jako “táhnutí do strany”, může být způsobena mnoha faktory. Značně však omezuje komfort jízdy a současně je signálem o výskytu poruchy. Vzhledem k tomu, že řízení a brzdy jsou zásadní ovládací prvky na kterých závisí naše bezpečnost, rozhodně bychom tyto anomálie neměli přehlížet. Zanedbání minimálně vede k vyšším nákladům na opravu, v tom horším případě nás může stát to nejcennější.

Kdy k táhnutí do stran dochází

Na počátku je důležité věnovat pozornost tomu, co nejvíce ovlivňuje stahování do stran  –  změna směru jízdy, stav vozovky, rychlost a odezva při akceleraci a brzdění a kdy k němu dochází při jízdě v přímém směru, nebo při pokusu o otočení.

Důvodem stahování do stran může být špatná geometrie zavěšení, opotřebované nebo poškozené pneumatiky, uvolněné zavěšení, brzdy a dokonce špatně provedená oprava karoserie.

Problémy udržet stopu

Tendence vozu změnit směr naznačuje selhání jedné z komponent.

Vozidlo by mělo udržovat přímý směr jízdy, aniž by bylo nutné pohnout volantem vlevo nebo vpravo. Pouze ve výjimečných situacích je to normální jev, který není  obtížné předvídat ani pro středně pokročilého řidiče. Jedná se například o bočním větru, kolejích nebo bočním sklonu silnice.

Kdy bychom se měli nad změnou jízdy zamyslet?

Nejčastějším důvodem stahování auta je abnormální tlak v pneumatikách. Dokonce i malý tlakový rozdíl mezi koly jedné osy způsobí znatelnou ztrátu stability. Rozdíl v tlaku lze snadno zjistit manometrem, který je součástí vybavení každé čerpací stanice s vzduchovým čerpacím zařízením. Častá kontrola tlaku v kolech a doplnění k hodnotám doporučeným výrobcem nám umožní eliminovat tuto příčinu.

Dokonce i v pracovním / nákladním vozidle postačí nešťastný nájezd na díru nebo obrubník a geometrie kol může být poškozena. Správná geometrie zavěšení má rozhodující vliv na chování vozidla a i nejmenší nesrovnalost může mít za následek odstavení vozidla. Bohužel v mnoha automobilech nejsou úhly sklonu lehce nastavit a lze je opravit pouze výměnou kyvné pružiny nebo řízení. Dokonce i malá ztráta nebo zlomení cívky závěsné pružiny způsobuje problémy s udržováním přímého směru vozidla.

Někdy dochází k situaci, kdy se po úpravě geometrie zavěšení objeví výchylky ve směru jízdy. Měli byste hledat vinu na straně pneumatiky.  Nejsnazší způsob jak se přesvědčit, je zkusit vyměnit kola.

Uzamknutí brzdy na jednom z kol může způsobit samočinnou změnu směru jízdy. Způsobuje to většinou zadržení vodicích svorek nebo poškození těsnicího kroužku pístu. Porucha může být snadno zjištěna, protože disk takového kola se ohřívá více než ostatní, což lze kontrolovat i po krátké jízdě. Bude vhodné vyměnit prstenec,  vyčistit a namazat vhodným mazivem.

Vozidlo může mít také problémy s udržováním směru jízdy, také pokud došlo k poškození zavěšení. Důvodem může být poškozená kovová pryžová pouzdra nebo zlomený kolík. Nejpatrnější je to během zrychlení nebo brzdění.

Porušení karoserie je obvykle důsledkem automobilové nehody. Nevhodná oprava  může ovlivnit nesprávný provoz závěsného systému.

Stává se, že důvodem odchýlení vozu od zvoleného směru jsou také pohyby motorů. To je způsobeno opotřebením upevňovacích polštářů nebo převodovky.

ZÁVISLOSTI V ŘÍZENÍ VOZIDLA PŘI OTÁČENÍ
Dokonce i u správně používaného vozu se mohou časem ložiska zadní nápravy opotřebovávat. Bohužel pokud nebudeme provádět časté kontroly, bude těžké si všimnout prvních příznaků poškození. Jsme takto vystaveni poškození dalších prvků nápravy. Je vhodné zkontrolovat / vyměnit ložiska každých 80-90 tisíc kilometrů. Taková údržba může prodloužit životnost nápravy a za odměnu poskytne pohodlnou jízdu. Pískání, později kvílení, praskání a je jasným ukazatelem většího poškození.

 

Have no product in the cart!
0